Napjainkban nagy léptékkel terjed az elektromos és hibrid autózás. Az új technológia újabb problémákat vet fel, hogy mekkora készletünk van belőle.
A lítium a legkönnyebb fém, egy tonna kőzetben átlagosan 20 gramm van és áramot lehet vele termelni. A mai korszerű, nagy kapacitású akkumulátorok mind valamilyen lítiumos technológián alapulnak pl. a mobiltelefonok, laptopok számára lítium-ion vagy lítium-polimer akkumulátorok biztosítják az energiát. Az elektromos autók is nagy ütemben terjednek, ezzel együtt viszont lehetséges, hogy az elektromos autók teljes elterjedése előtt elfogy a lítium.
A világ kitermelése évente mintegy 35 000 tonna, aminek ma még csak negyede kerül különböző akkumulátorokba. Ez az arány az elektromos autók elterjesésével gyorsan változhat. Egy elektromos autóba 160 km megtételéhez elegendő energia eltárolásához kb. 4-7 kg lítium szükséges. Becslések szerint 2030-ra csak az Egyesült Államokban 22 000 tonna lítiumra lesz szükség az elektromos autók gyártásához, 2050-re pedig ez az érték meghaladhatja az 50 000 tonnát. A világ teljes lítiumtartaléka kb. 13 millió tonna, de ennek csak egy része alkalmas az akkumulátorokba való felhasználásra, így kérdés, hogy meddig tart ki a Föld készlete. A készletek 80%-a az Andokban, Chile, Bolívia és Argentína határvidékén helyezkedik el. Amennyiben ezek az országok ráébrednek, hogy mekkora hatalom van a kezükben lehet, hogy hasznot próbálnak majd húzni belőle. Bízzunk a kutatókban, hogy kifejlesztenek majd olyan technológiákat, amelyekhez kevesebb nyersanyag szükséges és így a jövő elektromos autói nem kerülnek veszélybe.
forrás:www.greenfo.hu
B. A.
Még nem érkezett hozzászólás a bejegyzéshez!